ابداع قایق های هوشمند خودران برای غلبه بر ترافیك

ابداع قایق های هوشمند خودران برای غلبه بر ترافیك روان ما: ایسنا به نقل از گیزمگ نوشت: پژوهشگران دانشگاه ام آی تی و موسسه آمستردام، برای رفع مشكل ترافیك، قایق های هوشمند خودران ابداع نموده اند.



ترافیك، یكی از خسته كننده ترین مشكلات زندگی شهری است. هرچند برخی شركت ها وعده داده اند در آینده تردد با تاكسی های پرنده ممكن خواهد شد، شهرهایی مانند آمستردام، به فكر جایگزین های بهتری هستند.
برنامه پروژه "روبوت" (RoBoat)، استفاده از قایق های خودران در كانال های آبی برای رساندن مسافران و خدمه به مقصد، ملحق كردن قایق ها به یكدیگر برای تشكیل ساختارهای شناور موقت و بررسی محیط است. این برنامه طوری طراحی شده كه قایق ها، هوشمندتر و چابكتر شده و ساخت آنها ساده تر باشد.
اجرای این پروژه، با همكاری دانشگاه "ام آی تی" (MIT) و "موسسه آمستردام" صورت می گیرد.
هدف از انجام پروژه روبوت، استفاده از قایق های خودكار به جای تاكسی، وانت و كامیون های حمل زباله است تا ازدحام خیابان های شلوغ، كاهش یابد. حتی، انجام برخی از این خدمات شهری در شب می تواند به پاكسازی بیشتر جاده ها كمك نماید.
"دنیل راس" (Daniela Rus)، از نویسندگان این پژوهش می گوید: تصور كنید همه این خدمات زیرساختی كه معمولا در طول روز صورت می گیرند، در نیمه شب و روی آب به كار روند.
پژوهشگران این پروژه، قایق های هوشمند كوچكی را ابداع نموده اند كه به تعدای سنسور و لوازم الكتریكی مجهز هستند. آنها به این قایق ها، توانایی محلق شدن به یكدیگر را داده اند تا ساختارهای شناور موقتی مانند پل ها یا حتی پلت فرم هایی برای كنسرت ها و فروشگاه ها بسازند. اولین نمونه این قایق ها در سال 2016 عرضه و به مسیری در كانال آمستردام فرستاده شد.

اكنون، این گروه پژوهشی، طراحی قایق ها را بهبود بخشیده و ساخت قایق ها با استفاده از چاپ سه بعدی بدنه كشتی، ساده تر شده است. این كار، با استفاده از چاپگر تجاری، 60 ساعت زمان برد. این چاپگر، 16 قطعه تولید كرد كه بعد از تولید، به یكدیگر ملحق و با چندین لایه پشم شیشه مهر و موم شدند تا بدنه قایق را شكل دهند.
هركدام از قایق ها، حامل یك منبع انرژی، آنتن وای فای، "سیستم تعیین موقعیت" (GPS)، یك "واحد اندازه گیری درونی" (IMU)، یك رایانهٔ كوچك و یك ریزكنترل گر هستند. واحدهای سیستم تعیین موقعیت می توانند موقعیت بیرونی را مشخص كنند و ردیابی داخلی هم با استفاده از سیستم بی سیم مافوق صدا انجام می گردد.
پژوهشگران برای چابكی قایق ها، پره هایی در مركز هر چهار گوشه آنها گذاشتند. این كار، امكان حركت آسان به جلو و عقب را فراهم می كند. نكته دیگر در ساخت این قایق ها، الگوریتم راندن آنهاست كه جهت استفاده از عواملی مانند نیروی گریز از مركز، كشش و تغییر جرم طراحی شده است.

"وی وانگ" (Wei Wang)، نویسنده ارشد این پژوهش می گوید: كنترل كننده، پویایی قایق، موقعیت كنونی آن، محدودیت های رانندگی و موقعیت مقصد را برای چند ثانیه بعد در نظر می گیرد تا راندن قایق را در مسیر مورد نظر بهبود بخشد.
پژوهشگران، برای اطمینان از عملكرد الگوریتم های جدید كنترل، اولین نمونه قایق را در مسیرهای مشخص، آزمایش كردند. بعد از انجام 10 آزمایش، اشتباهات ردیابی قایق از آنچه انتظار می رفت، كمتر شد.
بررسی های آینده این قایق ها، در مواجهه با امواج، جریان آب و تعداد خیلی از مسافران و خدمه انجام خواهند شد.
مقاله این پژوهش، این هفته در كنفرانس بین المللی " IEEE" عرضه می گردد.


5656

1397/03/06
13:11:02
5.0 / 5
4604
تگهای خبر: تولید , خدمات , كنترل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی