مدیركل دفتر بازرسی وزارت بهداشت مطرح كرد؛

گلایه مردم از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان بیمارستان ها

گلایه مردم از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان بیمارستان ها به گزارش روان ما مدیركل دفتر بازرسی، ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات وزارت بهداشت، اظهار داشت: نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان، از شایع ترین شكایت های مردمی در سامانه ۱۹۰ است.


به گزارش روان ما به نقل از مهر، محمد حسین حیدری، روز شنبه در همایش سراسری دفاتر بازرسی ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات دانشگاه ها و دانشكده های علوم پزشكی، اظهارداشت: برنامه عملیاتی در حوزه دفاتر بازرسی در ستاد وزارت بهداشت مشتمل بر چهار هدف است كه شامل ارتقاء نظام جامع پاسخگویی به شكایات، ارتقاء سلامت و كاهش فساد اداری، استقرار ۱۰۰ درصدی نظام جامع نظارت و بازرسی در سطح دانشگاه های علوم پزشكی و افزایش سرانه آموزش های ویژه مدیران و كاركنان است. وی ادامه داد: همینطور این برنامه عملیاتی مشتمل بر ۱۰ برنامه و ۵۷ فعالیت است. بعنوان مثال اقداماتی را در استان تهران انجام دادیم؛ به طوریكه كلیه مراكز جراحی محدود را در استان تهران مورد پایش قرار دادیم و ۱۱۵ مركز MMT را در استان تهران بازرسی كردیم. در مراحل بعدی بازدید و پایش آزمایشگاه های استان تهران را در دستور كار داریم. حیدری با اشاره بحث حقوق شهروندی در حوزه سلامت، اظهار داشت: با عنایت به اینكه منشور حقوق شهروندی در سال ۱۳۹۵ مصوب شد و به امضای ریاست جمهوری رسید، پیوست حقوق شهروندی در سلامت هم مطرح و در دانشگاه های علوم پزشكی مانند شیراز و كرمان مورد پیگیری قرار|گرفت. بر همین مبنا سامانه حقوق شهروندی شكل گرفت و هم اكنون در ۱۰ دانشگاه و دانشكده علوم پزشكی به صورت پایلوت در حال تكمیل است. ایشان در ادامه با اشاره به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، اضافه كرد: امسال بحث دارو در سامانه ۱۹۰ به علت مشكلاتی كه در این عرصه به وجود آمد، پررنگ تر شد. طبق بررسی ها دیدیم كه در این سامانه پاسخگویی مناسبی در حوزه دارو به مردم نداریم؛ چون كه كارشناسان سامانه ۱۹۰ به داروخانه ها و یا شركت ها متصل نبودند. بر همین مبنا شرایطی فراهم گردید تا بتوانیم به سامانه اچ ای ایكس متصل شویم و وضعیت دارو را به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانیم؛ به صورتی كه بتوانیم به تمامی داروخانه ها متصل شویم. در این صورت می توانیم شرایطی را ایجاد نماییم كه دارو به راحتی به دست بیماران برسد. مدیركل دفتر بازرسی، ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات وزارت بهداشت با اشاره به اینكه در سال ۱۳۹۷ نزدیك به ۳۶ هزار تماس با سامانه ۱۹۰ برقرار شد، اظهار داشت: از این تماس ها حدود ۲۳هزار و ۹۷۵ تماس یا شكایت در حوزه درمان بوده است. همینطور ۴۹۸۰ شكایت در رابطه با اورژانس، ۳۷۳۱ شكایت در رابطه با دفاتر خدمات سلامت شهری و روستایی و ۳۴۸۷ شكایت هم در رابطه با تعرفه بوده است. نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان در سال ۹۷ در رده نخست قرار داشته، اما امسال در رده دوم قرار گرفته است. حیدری با اشاره به مساله ممنوعیت ارجاع بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات پزشكی، اظهار داشت: این مورد بسیار مورد تاكید است و جزء موارد مورد توجه در سامانه ۱۹۰ قرار گرفته است. در عین حال در حوزه دارو طبق مقایسه ای كه میان تماسهای سه ماهه اول سال ۹۸ با سه ماه مشابه آن در سال ۹۷ انجام شد؛ شاهد بودیم كه میزان تماس ها در حوزه دارو با عنایت به تحریم ها و مشكلات دارویی بالاتر رفته است. در حوزه بهداشت هم با افزایش تماس مواجه بودیم، اما در حوزه تعرفه ها كاهش شكایات و تماس ها را شاهد بودیم. در عین حال ۹۴ درصد از مردمی كه در حوزه درمان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته بودند از وضعیت پاسخگویی این سامانه رضایت داشتند. وی با اشاره به اینكه نارضایتی از نحوه برخورد پرسنل و كادر درمان از شایع ترین شكایات مردمی در سامانه ۱۹۰ بوده و در دومین رده قرار دارد، اظهار داشت: به هر حال وقتی بیماران وارد بیمارستان می شوند، در وضعیت خاصی بوده و نیازمند دریافت خدمات هستند. ازاین رو وظیفه كادر بهداشتی درمانی این است كه خدمات را به مردم عرضه نماید و برایشان توضیح دهد. ازاین رو در حوزه درمان باید انعطاف پذیری و لطافت بیشتری داشته باشیم و فرآیندها را برای بیماران توضیح دهیم.


منبع:

1398/06/24
15:45:56
5.0 / 5
26
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی