تغییر شكل باكتری برای فرار از درمان های دارویی

تغییر شكل باكتری برای فرار از درمان های دارویی به گزارش روان ما استفاده گسترده و بی جهت از آنتی بیوتیك ها در جهان تا حد زیادی مقصر ظهور باكتری های مقاوم به آنتی بیوتیك است كه هم اكنون یكی از بزرگترین تهدیدات سلامتی در جهان به حساب می آید. مقاومت به آنتی بیوتیك نه تنها سبب مرگ سالانه 700٬000 نفر، بلكه سبب بروز عفونت های بی شماری هم می شود.

یكی از طریق های مقاومت باكتری ها در مقابل آنتی بیوتیك ها، تغییر در ژنوم آنها است و باكتری می تواند آنتی بیوتیك را از بین ببرد یا آنرا تجزیه كند. همینطور می توانند رشد خویش را متوقف و آغاز به تقسیم شدن كنند.
تقریبا همه باكتری ها با ساختاری به نام دیواره سلولی احاطه شده اند. این دیوار مانند یك ژاكت ضخیم بوده كه در مقابل فشارهای محیطی از باكتری محافظت و از تركیدن سلول جلوگیری می كند. دیواره به آنها یك شكل منظم میله ای یا كروی می دهد كه در تقسیم شدن هم به باكتری كمك بسیاری می كند. سلول های انسانی دیواره سلولی ندارند بنابراین سیستم ایمنی بدن می تواند به راحتی آنها را بعنوان دشمن تشخیص دهد. همینطور وجود دیواره برای درمان توسط خیلی از آنتی بیوتیك ها مانند پنی سیلین مهم بوده و اجازه می دهد تا بدون صدمه به بدن باكتری از بین برود. با این وجود امكان دارد باكتری بدون دیواره هم زنده بماند، اگر شرایط اطراف سبب تركیدن آن نشود، در این صورت باكتری به فرم L تبدیل می شود یعنی باكتری كه دیواره ندارد. این نوع باكتری نخستین بار در سال 1935 توسط Emmy Klienberger كشف شد. باكتری بدون دیواره سلولی اغلب شكننده بوده و شكل خاص خویش را از دست می دهد. از جانب دیگر تا حدی زیادی برای سیستم ایمنی بدن نامرئی و در مقابل آنتی بیوتیك هایی كه نوع خاصی از دیواره را هدف قرار می دهند هم مقاوم می شوند. دانشمندان مدت هاست كه گمان می كنند تغییر شكل باكتری به فرم L به باكتری ها در مقابل سیستم ایمنی كمك می نماید، با این وجود یافتن شواهدی كه این نظریه را اثبات كند دشوار بود.

مطالعه انتشار یافته در نشریه Nature به صورت خاص بگونه ای باكتری های در رابطه با عفونت های مجاری ادراری پرداخته است. برپایه این مطالعه محققان دریافتند كه خیلی از گونه های باكتری همچون E.coli و Enterococcus می توانند به فرم های L در بدن انسان زنده بمانند. این چیزی است كه قبلا به صورت مستقیم به اثبات نرسیده بود. محققان توانستند با استفاده از لوله های فلئورسنتی كه DNA باكتری را تشخیص می دهد، به وجود این باكتری ها پی ببرند.
آنها با آزمایش نمونه های ادرار بیماران مبتلا UTI و رشد دادن آنها در حضور قند پی بردند كه نه تنها این محیط به پیشگیری از تركیدن باكتری ها كمك می نماید بلكه باكتری های فرم L را هم جدا كرد. اما نكته مهم این است كه آنتی بیوتیك ها باید در شرایطی كه بیشتر شبیه بدن انسان است آزمایش شوند.

تاكنون تحقیق در مورد فرمهای L زمینه ای بحث برانگیز بوده، اما امیدواریم كه این یافته ها انگیزه تحقیقات بیشتر در مورد فرم های L را ایجاد كند. امید ما این است كه این یافته ها به پیدا كردن راهی برای پاكسازی بدن از این باكتری ها منجرب شود. تركیب آنتی بیوتیك های دیوار سلول فعال با آنهایی كه فرم های L را از بین می برند امكان دارد یكی از طریق های مبارزه با عفونت های مقاوم به آنتی بیوتیك باشد.
sciencealer 2121