رئیس سازمان غذا و دارو مطرح كرد؛

حاشیه سازی سیاست های دارویی وزارت بهداشت

حاشیه سازی سیاست های دارویی وزارت بهداشت به گزارش روان ما رئیس سازمان غذا و دارو، ضمن تشریح سه سیاست دارویی وزارت بهداشت، اظهار داشت: این سیاست ها مقاومت هایی را در پی خواهد داشت و احیانا منجر به یك سری حواشی خواهد شد.



به گزارش روان ما به نقل از مهر، دكتر غلامرضا اصغری با اشاره به اینكه مهم ترین دغدغه همه ما بحث تداوم طرح تحول سلامت است، اضافه كرد: بخشی كه به ما مربوط می شود، تامین دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستان هاست. باید توجه كرد كه برای ارزیابی طرح تحول نظام سلامت دو شاخص مهم قرار دارد؛ اول اینكه كسی برای دریافت دارو و تجهیزات پزشكی به بیرون از بیمارستان رجوع نكند و دوم اینكه زیرمیزی در سیستم بهداشت و درمان كشور وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: این شاخص ها اكنون نشان می دهند كه طرح تحول كارش را به خوبی انجام داده، اما اگر این دستاوردها از بین بروند به شرایط پیش از اجرای این طرح باز می گردیم كه زیرمیزی رایج بود و مردم برای تهیه ملزومات و داروی مورد نیاز خود به خارج از بیمارستان می رفتند.
اصغری با اشاره به اینكه باید برای تداوم این طرح تلاش كنیم و از دستاوردهای آن حفاظت كنیم، اظهار داشت: نباید اجازه دهیم كه كسی برای تهیه دارو و تجهیزات پزشكی به بیرون از بیمارستان راهنمایی شود و به رغم مشكلات مالی و اعتباری كه امیدواریم هر چه زودتر رفع گردد، وظیفه اصلی مان در دانشگاه ها این است كه از دستاوردهای طرح تحول حفاظت كنیم.
اصغری با اشاره به اینكه از همه همكارانم می خواهم كه همچنان این دستاوردها را حفاظت كنند، اضافه كرد: هم اكنون مهم ترین چالش طرح تحول نظام سلامت، چالش منابع مالی است. متاسفانه در ابتدای طرح پیش از انجام آزمون وسع ۱۱ میلیون نفر به صورت مجانی بیمه شدند و حتی خیلی از بیمه شدگان سایر صندوق های بیمه به سمت بیمه مجانی همگانی صندوق شان را تغییر دادند. البته امیدواریم همانطور كه رئیس جمهور در گزارش ۱۰۰ روز كاری خود در شب گذشته اعلام نمودند تا آخر سال بخش عمده ای از این بدهی ها جبران شود.
رئیس سازمان غذا و دارو از معاونین غذا و داروی دانشگاه های علوم پزشكی سراسر كشور درخواست نمود كه بحث مدیریت هزینه را پیش برند و اضافه كرد: ما به سهم خود می توانیم در حوزه مدیریت هزینه نقش ایفا كنیم و ماموریت مان این است كه هزینه هایمان را در حوزه دارو و تجهیزات مصرفی كنترل كنیم. البته باید توجه كرد كه هزینه دارو و تجهیزات مصرفی در بیمارستان ها نزدیك به ۱۹ درصد است و این هزینه در سطح كلان نظام سلامت ۱۵ درصد محاسبه می گردد. در عین حال در همین سهم ۱۵ تا ۲۰ درصدی هم می توانیم در جهت مدیریت هزینه نقش آفرینی كنیم.
در تامین داروی بیمارستان ها فعال شوید
وی تصریح كرد: باید بدانیم دولت نمی تواند بیش از این منابع مالی در اختیارمان قرار دهد. ازاین رو باید هزینه ها را مدیریت كنیم. درخواست من از معاونت های غذا و دارو این است كه حتما در بخش تامین داروی بیمارستان ها فعال شوند. برخی دانشگاه ها تجربیاتی در زمینه خرید متمركز دارو و تجهیزات پزشكی دارند. ازاین رو با این كار می توانیم صرفه جویی ۱۵ تا ۲۰ درصدی در كل هزینه هایمان داشته باشیم. اینكه معاونت غذا و داروی دانشگاهی نداند در بیمارستان تحت پوشش خود چقدر دارو و تجهیزات خریداری می شود، پذیرفته نیست. بطور قطع معاونت های غذا و دارو باید در این زمینه فعال تر شوند؛ چون كه این كار می تواند به كاهش هزینه در سطح كلان دانشگاه ها كمك نماید.
اصغری از تدوین پروتكل هایی برای ۲۰ تا ۳۰ قلم دارو اطلاع داد و اظهار داشت: این پروتكل ها بزودی از جانب سازمان غذا و دارو و معاونت درمان وزارت بهداشت به صورت مشترك ابلاغ می گردد و اجرای آنها الزامی است و اگر رعایت نشود، بیمه كسورات اعمال می كند. این پروتكل ها با برخی راهنماهای بالینی هماهنگ هستند و می توانند به كاهش هزینه ها و مصرف منطقی دارو در بیمارستان ها كمك كنند.
وی با اشاره به اینكه كه اكنون در شرایط سخت مالی به سر می بریم، ادامه داد: عملا در سطح داروخانه ها و بیمارستان ها می بینیم كه بیمه ها امكان پرداخت مطالبات را ندارند. ازاین رو در این شرایط همه باید كمك كنیم تا در حوزه درمان كاهش هزینه اتفاق افتد و طرح تحول تداوم داشته باشد. بر این اساس باید دید كه بیشترین هزینه ها در كدام قسمت است تا صرفه جویی انجام دهیم.
اصغری با اشاره به اینكه نزدیك به ۷۰ تا ۸۰ درصد منابع مالی معاونت های غذا و داروی دانشگاه ها برای پرداخت های پرسنلی صرف می شوند، اظهار داشت: ازاین رو نباید برای افزایش پرسنل و گرفتن نیروی جدید اصرار كنیم؛ زیرا این كار به مفهوم افزایش هزینه است. همینطور اصرار بر توسعه ساختمان ها، خرید تجهیزات اداری و غیراداری و... هم به شكلی افزایش هزینه به حساب می آید. ازاین رو اگر باور داریم بی پولیم باید روش مان را تغییر دهیم و هزینه ها را مدیریت كنیم.
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه تاخیر پرداخت مطالبات از جانب بیمه ها آثار تلخی در عرضه خدماتی مانند تامین دارو بر جای می گذارد، اظهار داشت: ما با سختی دارو را تامین می كنیم، اما می بینیم بعضی از شركت هایی كه انحصار دارویی را در دست دارند، تامین دارو را به پرداخت نقدی مشروط می كنند. یكی از اقداماتی كه می خواهیم انجام دهیم این است كه بتوانیم گردش مالی دارو را متمركز و جدا كنیم تا دانشگاه ها نتوانند پولی را كه اختصاصا برای دارو داده می شود، برای هزینه های دیگرشان صرف كنند.
اصغری با اشاره به اینكه در عین حال باید ارتباط تنگاتنگی میان سازمان غذا و دارو، معاونت درمان و معاونت بهداشت وزارت بهداشت وجود داشته باشد، ادامه داد: هم اكنون معاونت درمان شرایط سختی دارد و معاونت های غذا و دارو باید در حوزه تامین دارو كمك كنند. از طرفی اولویت ما در حوزه بهداشت، پیشگیری و سلامت غذاست كه رئیس جمهور هم به آن اشاره كرده است. باید توجه كرد كه آثار تغذیه در سلامت بسیار مهم است. ازاین رو اینكه بتوانیم غذاهای سالم در اختیار مردم قرار دهیم و با كمك معاونت بهداشت در جهت تغذیه سالم و تغییر سبك زندگی گام برداریم، بسیار مناسب است. در عین حال در زمینه واردات فراورده های غذایی هم تلاش می كنیم تا محصولات كیفی تری اعم از گندم، برنج، گوشت و... وارد كشور شوند.
گردش مالی ۷۰هزار میلیارد تومانی در سازمان غذا و دارو
وی با اشاره به اینكه در زمینه تفویض برخی اختیارات به معاونت های غذا و داروی دانشگاه ها كه از دوره قبل شروع شده اقدام خواهیم كرد، اظهار داشت: این كار در دوره گذشته در حوزه غذا انجام شد و ما آن را برای حوزه های دارو مكمل، آرایشی و بهداشتی هم پیش می بریم و مسئولیت ها را تا حد امكان به دانشگاه های علوم پزشكی تفویض خواهیم كرد تا كار را در استان هایشان پیش برند. البته لازمه این كار تولید شفافیت هم در ستاد وزارت بهداشت و هم در دانشگاه های علوم پزشكی است. باید توجه كرد كه در سازمان غذا و دارو حواشی زیادی وجود دارد كه البته بخشی از این حواشی مربوط به ماهیت كارمان است؛ چون كه در این سازمان یك گردش مالی ۶۰ تا ۷۰ هزار میلیارد تومانی مورد نظارت قرار می گیرد. ازاین رو لازمه تفویض اختیارات، وجود شفافیت در كارهایمان است.
حواشی تجمع بیماران جلوی سازمان غذا و دارو
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به برخی حواشی بوجود آمده در زمینه تجمع بیماران در جلوی این سازمان به علت عدم تامین داروهای شان اظهار داشت: ما به دنبال اصلاح هستیم و بطور قطع در برابر اصلاح مقاومت تولید می گردد. اینكه بیماران را جلوی سازمان غذا و دارو آوردند، اهرمی بود تا بتوانند بر ما فشار وارد كرده و از ما افزایش قیمت بگیرند. این در حالیست كه از نظر كارشناسی نیازی به افزایش قیمت این دارو نبود.
اصغری اضافه كرد: در حالیكه دارو در انبارهایشان موجود بود، شركت به خودش اجازه داد تا دارو را به بیماران ندهد و با این كار اهرمی برای فشار وارد كردن بر سازمان غذا و دارو برای افزایش قیمت دارویش تولید كند.
سه سیاست در قیمت گذاری داروها
وی با اشاره به خروج یك قلم داروی بیماران پوكی استخوان از پوشش بیمه، اظهار داشت: وقتی می گوییم دارویی هزینه - اثربخشی مناسبی ندارد، یعنی هزینه آن باید كاهش یابد نه اینكه شركتی مصاحبه و فضاسازی كند تا دارو به بیمه بازگردد. ما در حوزه قیمت گذاری داروها سه سیاست را دنبال می كنیم. اولا افزایش قیمت دارو باید ضرورت داشته باشد. دوما هیچ دارویی بیش از نرخ تورم افزایش نمی یابد و سوما برخی داروها از نظر ما نیازمند كاهش قیمت هستند. بالاخره این سیاست ها مقاومت هایی را در پی خواهد داشت و احیانا منجر به یك سری حواشی خواهد شد.
اصغری در ادامه با اشاره به تصویب قانون جامع ملی استاندارد از جانب مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار داشت: در گذشته موسسه استاندارد بعنوان زیرمجموعه وزارت صنعت فعالیت می كرد كه بعد از مدتی بعنوان سازمانی مستقل زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار گرفت تا بتواند به صورت فرابخشی عمل كند. بحث تصویب قانون جامع ملی استاندارد ابتدا در مجلس شورای اسلامی عنوان شد و مجلس آن را تصویب كرد، اما شورای نگهبان روی این قانون نظر منفی داد و نهایتا این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت كه این مجمع هم نظر مجلس را تایید كرد.
قانون جدید استاندارد، ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست
رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه البته همكاران ما در كمیسیون ها تلاش كردند تا در سه جای این قانون خدمات و كالاهای سلامت مستثنی شوند، اظهار داشت: در تبصره ۴ ماده ۳ این قانون خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی مستثنی شده اند. همینطور در دو جای دیگر اشاره شده كه فهرست كالاها و تجهیزات پزشكی و استاندارد آنها به باعث آیین نامه ای است كه به پیشنهاد سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به تصویب برسد و مشخص كند كه كدام كالاها را وزارت بهداشت و كدامیك را سازمان استاندارد مورد نظارت قرار دهند. حال اصرار ما بر این بود كه در تبصره ۴ ماده ۳ كه خدمات بهداشتی، درمانی و دارویی از این قانون مستثنی هستند، خدمات و كالاهای سلامت محور و تجهیزات پزشكی هم اضافه شود كه این مورد به تصویب هیات وزیران منوط شده است.
وی تصریح كرد: در هیچ كجای این قانون وظایف و شرح وظایف وزارت بهداشت نقض نشده و اتفاقا وزارت بهداشت توانسته در سه جا برای خودش استثناء بگیرد. حتی اگر این استثنائات هم نبود باز هم این قانون وظایف وزارت بهداشت را نفی نمی كرد.
اقدامات كالاهای سلامت محور اختصاصا بر عهده وزارت بهداشت باشد
اصغری با تاكید بر اینكه قانون جدید استاندارد ناقض وظایف وزارت بهداشت نیست، ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو همچنان همه وظایف خویش را در حوزه غذا، دارو و تجهیزات پزشكی انجام می دهد. اصرار ما برای عدم تصویب این قانون به این دلیل بود كه موازی كاری انجام نشود و در قانون تصریح شود كه استاندارد وارد حوزه سلامت نشود كه این اتفاق رخ نداد و حالا هم آنها این اقدامات را انجام می دهند و هم ما. البته امیدوارم این مورد در هیات وزیران اصلاح شود و این اقدامات در حوزه كالاهای سلامت محور اختصاصا بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شود. ازاین رو باز هم تاكید می كنم كه اختیارات سازمان غذا و دارو پابرجاست و هیچ كاستی وجود ندارد. در عین حال امیدوارم بتوانیم مانند گذشته اقدامات مان را پیش بریم تا سلامت مردم ارتقاء یابد.
 

1396/09/10
00:12:46
5.0 / 5
236
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی