در یك مناظره علمی مطرح شد

استفاده از داروهای طب سنتی برای درمان كرونا بدون پژوهش ممكن نیست

استفاده از داروهای طب سنتی برای درمان كرونا بدون پژوهش ممكن نیست روان ما: در مناظره علمی بین دو گفتمان پزشكی كلاسیك و سنتی درباره درمان بیماری كرونا، درباره شرایط استفاده از داروهای طب اسلامی خصوصاً داروی امام كاظم (ع) بر روی بیماران كرونایی بحث شد.



به گزارش روان ما به نقل از مهر، مناظره علمی بین دو گفتمان پزشکی کلاسیک و سنتی با موضوع پیشگیری و درمان کرونا بامداد امروز با حضور سیدمحمد خادم الحسینی دکترای پرستاری و هیئت علمی دانشگاه و سیدعلی آذین دکترای جامعه شناسی پزشکی در پژوهشگاه امام سجاد (ع) اجرا شد.
در ابتدای این جلسه خادم الحسینی با اشاره به تأثیرگذاری داروی امام کاظم (ع) بر روی بیماری کرونا اظهار داشت: بنده به همراه یک تیم پژوهشی چندین سال است که بر روی این دارو کار می نماییم و قبل از بیماری کرونا این دارو بر روی بیماران ریوی پاسخگو بوده است. هم اکنون نیز این دارو را روی شماری از بیماران کرونایی بطور غیررسمی آزمایش کرده ایم و خوشبختانه موجب درمان شده است اما متأسفانه تابحال نتوانسته ایم مجوزی برای انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی رسمی و ورود آن به چرخه درمان بیماران کرونایی دریافت نماییم.
در ادامه آذین در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود تأثیرگذاری یک دارو بر روی بیماران کرونایی، تابحال مجوز پژوهش به آن داده نشده است، اظهار داشت: بشر تابحال تجربه ای را درباب بیماری های مختلف کسب کرده که شامل دانش است و موضوعی فارغ از علم و روش علمی است. در چالش روش های مکمل و جایگزین پزشکی، به تاریخ پزشکی کم توجهی می شود و برمبنای روند تاریخی، سرعت رشد علم پزشکی زیاد نبوده است اما در سه الی چهار قرن گذشته این روند یک سرعت تصاعدی پیدا کرده و به تدریج پژوهش نیز وارد چرخه علم پزشکی شده است.
وی افزود: اما به سبب وجود برخی خطاها و پژوهش ها، پزشکی شواهدی وارد این عرصه شد و تجربه های علمی سال های اخیر در زندگی روزمره بیماران خودرا نشان داده است، چونکه خیلی از افراد در گذشته بر اثر بیماری های ابتدایی جان خودرا از دست می دادند اما امروزه این موارد به آسانی توسط علم قابل درمان شده است.
خادم الحسین نیز در پاسخ به این پرسش، عنوان کرد: در کنار خطاهای پژوهشی که گفته شد، سفارش های پزشکی در دین نیز وجود دارد که به سبب مطرح شدن آنها از طرف معصومین از صحت آن اطمینان داریم. هنگامی که این راهنمایی ها وجود دارند، چرا باید به سمت آزمون و خطا و پژوهش برویم و تنها به سبب ثبت نشدن یک شرکت پژوهشی، اجازه بررسی تحقیقاتی بر روی دستاورد دارویی این شرکت آن هم در شرایط بحرانی کشور وجود نداشته باشد. بعنوان مثال برای داروهای امام کاظم (ع) به صورت مجزا مقاله های علمی وجود دارد اما طبیعی است که برای ترکیب آنها و اثرگذاری بر روی بیماران، مقاله علمی نداریم. درباب تغییر و تحولات علم نیز که عنوان شد، باید گفت آنچه که تغییر می کند نظریه ها است و علم باید ثابت باشد. همین داروی امام کاظم (ع) دارای روایت فراوانی است و در تجربه عملی نیز حقیقتاً جواب می دهد، همانطور که تابحال بنده به همراه تیم تحقیقاتی خود شاهد نتایج آن بر روی برخی افراد بوده ایم اما موفق به اثبات عملی آن نشده ایم.
جامعه شناس پزشکی: برای تکیه بر طب سنتی روایات کمی داریم
آذین در ادامه و در پاسخ به خادم الحسین اظهار داشت: احادیث دینی و احادیث امام کاظم (ع) برای شیعه و مسلمانان قابل اثبات است اما مسیر اثبات علمی آنها در سطح دنیا هنوز یافت نشده است و تنها امکان استفاده از آنها، مورد آزمایش قرار دادن و وارد کردن احادیث طب اسلامی به چرخه آزمایشگاهی و علمی است. بطور کلی برای اثبات طب اسلامی نیاز به دو مرجع داریم که یکی از آنها قرآن است اما با مراجعه به قرآن، چنین مواردی یافت نمی گردد. بعلاوه شواهدی به ضرر طب اسلامی در این منبع وجود دارد. بحث دیگر نیز مرجع روایت طب اسلامی است و ما در روش های درمانی به غیر از روایات متواتر، نمی توانیم به دیگر روایت تکیه نماییم. این در حالیست که تعداد این روایات نیز خیلی کم و اندک است.
این جامعه شناس پزشکی اضافه کرد: بنا بر این است که آیت الله جوادی آملی نیز فرموده اند که بطور کامل نمی توان به طب اسلامی تکیه کرد. بنده با تفکیک طب قدیم و جدید مشکل دارم و می توان یک مطلب پزشکی را بدون توجه به قدمت آن مورد آزمایش و بررسی قرار داد، حال چه این مطلب توسط ائمه یا دانشمندان در قرن های پیش مطرح شده باشد، بلکه تنها راه اثبات علمی مسائل مربوط به طب اسلامی، وارد کردن آنها به چرخه آزمایش، پژوهش و اثبات جهانی است.
خادم الحسین نیز در ادامه بیان کرد: نمی توان با اعلان اینکه احادیث متواتر تعداد اندکی هستند، علوم طب اسلامی را زیر سوال برد، چونکه در این صورت تمامی علوم و متون اسلام زیر سوال می رود. جهت بررسی طرح های مختلف مدت زمان زیادی طول می کشد و این امر در شرایط بحرانی کشور و هنگامی که خیلی از افراد به سبب شیوع یک بیماری در حال جان باختن هستند، استثنا شمرده می شود. بنده شخصاً به برخی از مسئولان اعلام نموده ام که همگی آنها با وجود اطلاع از تأثیر داروهای طب اسلامی و عدم اقدام جهت استفاده رسمی از آنها باید پاسخگو باشند.
آذین درباب ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی درباره استفاده از روغن بنفشه و تأثیر درمانی آن در بیماری کرونا تصریح کرد: اعضای گروهی که مطلب را مطرح کرده بودند، از طرف کمیته سلامت مصوبه نداشته و بنا بر این نیز دبیر کمیته این مساله را کاملاً رد کرده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه: گاهی در علم پزشکی از ادرار استفاده می شود
خادم الحسینی نیز در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان ادعاهای مطرح شده در فضای مجازی در خصوص استفاده از ادرار شتر یا حضور فردی بدون هیچ گونه پوشش بهداشتی در بیمارستان بیماران کرونایی قابل قبول است، اشاره کرد: فردی که مبادرت به حضور در بین بیماران کرونایی آن هم بدون رعایت نکات بهداشتی کرده بود، خودرا بعنوان اغتشاشگر به مراجع قضائی معرفی نمود. درباب مصرف ادرار شتر نیز در علم پزشکی از ادرار استفاده می شود و در این استفاده، ادرار محصولی پاک است بطوریکه تابحال تجربه هایی بر روی برخی انجام شده و نتایج خوبی داشته است. بطور کلی استفاده از ادرار در درمان بعضی از بیماری ها به لحاظ پزشکی و مذهبی امری غلط نیست اما بیان آن به این شکل در فضای مجازی دارای اشکال است و فرد مطرح کننده این مساله از طب اسلامی نبوده است.
در ادامه این جلسه، آذین درباره علت عدم اعطای مجوز جهت استفاده علمی از داروهای طب اسلامی درباب بیماری کرونا اظهار داشت: ما در علم پزشکی جهت زندگی بهتر مردم تلاش می نماییم و در طول سالیان گذشته مبحث اخلاق پزشکی بمنظور عدم سوءاستفاده از افرادی که به دنبال وارد کردن علوم جعلی در علم پزشکی هستند مطرح گردیده است. برمبنای اخلاق پزشکی، نمی توان به هر آزمایشی مجوز داد و در طول ۲۰ سال قبل نیز این مساله بسیار مورد تاکید بوده است.
باید طب اسلامی را به صورت تدریجی وارد عرصه پژوهشی کنیم
وی اضافه کرد: حال نیز با شماری از فرضیه ها و از طرف دیگر اخلاق پزشکی مواجه هستیم و موضوع تعارض منافع نیز وجود دارد. بطور کلی برای وارد کردن طب اسلامی به دانش عملی بشری باید به صورت تدریجی و قدم به قدم عمل نماییم.
آذین درباب بیماران کرونایی نیز عنوان کرد: برای این بیماران نیز نمی توان بطور ناگهانی یک دارو از طب اسلامی را وارد عرصه درمانی کرد، چونکه این داروها باید از چندین سال پیش مورد آزمایش و بررسی قرار می گرفتند. مسیر بررسی این فرضیه ها نیز در پژوهشگاه های کشور همچون پژوهشگاه جهاد دانشگاهی باز است و هم اکنون نیز سه داروی مورد تأیید وزارت بهداشت در این پژوهشگاه در حال تولید است.
پژوهش بر روی روایات طب اسلامی با دیگر فرضیه ها متفاوت است
در ادامه نیز خادم الحسینی بیان داشت: روایاتی که امروزه در طب اسلامی داریم، از معصومین است و از افراد عادی نیست، در نتیجه بحث تست و آزمون برای این روایات با تست و آزمون برای داروها و فرضیه های عادی متفاوت می باشد. سفارش نهایی بنده این است که مردم حداقل به صورت شخصی می توانند داروی امام کاظم (ع) را بر روی خودشان تست کنند و نتیجه آنرا نیز ببینند.
وی در پاسخ به این پرسش که برای مقابله کمیته اخلاق در مقابل طب اسلامی چه باید کرد، گفت: حداقل امر ممکن این است که به این فرضیه ها و روایات زمینه کار پژوهشی داده شود و با بیمارانی که درمان شده اند نیز گفتگو یا مصاحبه شود تا نتایج آن برای همه مشخص شود. ما نیز مطالعات علمی خودرا به کمیته اخلاق عرضه کرده ایم.
آذین در پاسخ به این پرسش که با وجود مطرح شدن این ادعا که داروهای طب سنتی برای بیماری کرونا اگر دارای فواید درمانی نباشند، دارای ضرر نیز نخواهند بود، چرا از آنها استفاده نشده است، اشاره کرد: هیچ دارویی که فاقد لطمه و ضرر باشد وجود ندارد و نمی توان با این ادعا از داروها استفاده کرد، چونکه حتی آب گوارا نیز در مواردی ایجاد مسمومیت می کند. بطور کلی باید موضوعات مربوط به طب اسلامی و طب مدرن را با گفتگو و بدون جبهه گیری پیش ببریم.
خادم الحسینی نیز در آخر اظهار داشت: هر دارویی در صورت عدم آزمایش ممکنست دارای لطمه هایی باشد اما بحث ما داروهای طب اسلامی است که از طرف دوده روایت شده و در صورتیکه دارای ضرر و زیانی باشند، در روایات به آن نیز اشاره می شد.


منبع:

1399/02/10
20:16:14
5.0 / 5
1579
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی