رئیس انجمن آموزش علوم پزشكی جمهوری اسلامی:

علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند

علوم پزشکی دانشجویان ماهر تربیت می کند به گزارش روان ما، از گیلان رئیس انجمن آموزش علوم پزشکی جمهوری اسلامی اظهار داشت: علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می کند که مهارت دارد و بعد از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می شود و این مبین موفقیت در آموزش است.


دکتر غلامرضا حسن زاده امروز اول تیرماه در سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش پزشکی و کاربرد فناوری مصور سازی، ضمن قدردانی از برگزارکنندگان سمپوزیوم تخصصی و هیئت رییسه دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضمن اشاره به اهمیت مرجعیت علمی و ادغام آموزش با پزشکی بعنوان دستاورد بزرگ نظام سلامت، افزود: اگر بهداشت و درمان در بدنه آموزش حضور پیدا نکند، بطور قطع آن آموزش، اثرگذار نیست.
وی با اشاره به اینکه علوم پزشکی دانشجویی را تربیت می کند که مهارت دارد و بعد از فارغ التحصیلی، وارد عرصه کار و خدمت می شود و این مبین موفقیت در آموزش است، اظهار داشت: علیرغم همه این موارد، نیازمند ایجاد تغییرات و استفاده از ظرفیت دانشگاه ها هستیم.
رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی ضمن اشاره به برنامه عدالت، تعالی سلامت و بهره وری در آموزش پزشکی، بحث استفاده از فناوری ها در ارتقای آموزش دانشجویان را بسیار مهم عنوان نمود.
حسن زاده با اشاره به اینکه در آموزش امروز، آن چه مهم می باشد یادگیری می باشد، اظهار داشت: در این خصوص باید به سبک های تدریس، یادگیری دانشجویان و چگونگی استفاده از فناوری ها توجه گردد.
رئیس انجمن علوم پزشکی جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه باید برای ایجاد تغییر در آموزش، نگاه جدیدی به آموزش داشته باشیم، تصریح کرد: استاد اگر به منابع روز دسترسی نداشته باشد، از دانشجو عقب می ماند. امروزه دسترسی به منابع، بسیار متنوع شده و نیازمند تغییر نگرش هستیم.
دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز، ضمن اشاره به توسعه آموزش در نظام سلامت، اظهار نمود: نظام سلامت در ایران، الگوی منحصربه فرد از ادغام خدمات سلامت با نظام آموزشی و تحقیقاتی بوده و دستاوردهای ارزشمندی را به ارمغان آورده است که یکی از مهم ترین این دستاوردها، توسعه آموزش پزشکی با کیفیت است.
رئیس سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با اشاره به اینکه ارتباط برنامه های آموزش علوم پزشکی با حقیقت های جامعه، امری لازم و ضروری می باشد، اضافه کرد: این مهم در سایه سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به یک الگوی شناخته شده منطقه ای و جهانی تبدیل گشته و این پاسخگویی اجتماعی در ارتباط با انتظارات جامعه، قابل سنجش و ارزشیابی است.
وی ضمن اشاره به اهداف سمپوزیوم تخصصی ارتقای آموزش علوم پزشکی با محوریت فناوری مصورسازی، اظهار داشت: این سمپوزیوم، فرصتی مناسب در اختیار صاحب نظران و علاقه مندان قرار داده تا زمینه هم اندیشی، تبادل تجارب و هم افزایی تلاش ها برای یافتن چاره ها فراهم گردد.
آشوبی در تبیین چشم انداز سمپوزیوم مصورسازی در آموزش علوم پزشکی، اظهار داشت: فراهم آوردن زمینه شناخت در مورد تکنولوژی های جدید آموزشی و ایجاد پل ارتباطی بین ایده های انتزاعی و عینی و تعمیق یادگیری در فراگیران با استفاده از خلق فرصت های شگرف، ایجاد افق های جدیدی برای توسعه، آموزش و ارتقای کیفیت آموزش علوم پزشکی از چشم اندازهای تعریف شده در این سمپوزیوم است.
وی بر ضرورت توجه اعضای سمپوزیوم به تکنولوژی های جدید در درمان همچون پزشکی فرادقیق، اشاره نمود و اضافه کرد: برای پیاده سازی پزشکی فرادقیق به سطح بالایی از سواد سلامت از جانب بیماران نیاز است؛ بیمارانی که دیگر سوژه پزشکی نیستند بلکه خود از شرکای کلیدی فرآیند دستیابی و نگهداری سلامت محسوب می شوند.
رئیس علوم پزشکی گیلان «هوش حاضر در همه جا» و «بازسازمانی نظام های مراقبت سلامت» را از ابر روندها در دنیا برشمرد و اظهار داشت: هوش مصنوعی بعنوان انقلاب صنعتی پنجم، پدیداری اینترنت اشیا و خلق زیرساخت های هوشمند و همینطور افزایش آگاهی های سلامت و مسئولیت فردی، تغییر در الگوهای بیماری ها، افزایش در هزینه های سلامت و خصوصی سازی، رهیافت نوین به سمت تشخیص و درمان و بازارهای همگرا جدید از محورهای کاربردی در این ابر روندها هستند.
او همینطور به مبحث «مدیریت دانش به معنای واقعی» و «یکپارچگی دانش در مقابل تفرق دانش» اشاره نمود و اضافه کرد: در طول ۱۰۰ سال گذشته، پایه های آموزش عالی بر پایه رشته های آکادمیک استوار بود و رشته محوری اساس و پایه کار، که این سبب تخصص گرایی در رشته های آکادمیک و دانشگاهی شده اما دراین بین، رهیافت های میان رشته ای با عنایت به پیشرفت های جهانی، حرف اول را می زند.
آشوبی به چالش آموزش پزشکی هم اشاره و تصریح کرد: باآنکه کارآموزان پزشکی سال ها در مورد فیزیولوژی، آناتومی و بیوشیمی درس می خوانند، اما از روش های رسمی مهارت های اساسی رهبری، مانند نحوه هدایت یک تیم، چگونگی مقابله با مشکل کارکنان، نحوه آموزش و توسعه دیگران و عرضه راهکار برای حل وفصل تعارضات سازمانی، بی بهره هستند.
وی با اشاره به اینکه پرورش برای دنیای آینده و رهبری سازمان های پیچیده سلامت، نیازمند یک پزشک جامع الشرایط است، خاطرنشان کرد: گنجاندن دوره های مدیریتی و رهبری بالینی در کروکلوم های آموزش پزشکی به سبب تربیت «پزشکان پنج ستاره» ضروریست و در همین رابطه، دوره های آموزشی توسعه رهبری بالینی بعد از فارغ التحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مدیران شبکه و مدیران پرستاری آغازشده و قابل اشاعه در کل نظام سلامت است.



1402/04/01
19:55:29
5.0 / 5
275
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی