روشندل عنوان كرد؛

نقش گفتاردرمانگران در کنترل اختلال طیف اوتیسم

نقش گفتاردرمانگران در کنترل اختلال طیف اوتیسم به گزارش روان ما، عضو هیأت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران، به تشریح نقش گفتاردرمانگران در کنترل اختلال طیف اوتیسم پرداخت.


به گزارش روان ما به نقل از مهر، صادق روشندل، با عنوان این مطلب که اختلال طیف اوتیسم یک اختلال نورولوژیک یا رشدی عصبی است که تاثیر مستقیم بر رفتار و تعامل اجتماعی فرد دارد، اظهار داشت: افراد مبتلا به اوتیسم امکان دارد مشکلاتی در برقراری ارتباط کلامی، تعاملات اجتماعی، و تحلیل مسائل پیچیده و عملکرد اجرایی داشته باشند. وی ادامه داد: علایم اوتیسم می تواند در هر فرد متفاوت باشد و درجات شدت آن هم متغیر است، به بعضی از علایم اوتیسم اشاره نمود و اضافه کرد: مشکلات در برقراری ارتباطات کلامی، عدم توانایی در تفهیم و تعبیر احساسات دیگران، حرکات تکراری و کلیشه ای، حساسیت شدید به تغییرات محیطی، عدم توانایی در برقراری ارتباط چشمی، علاقه شدید به روال ها و روتین ها و نقص در مهارت های شناختی؛ همچون علایم اوتیسم هستند. رئیس کمیته فنی انجمن گفتاردرمانی ایران، با عنوان این مطلب که اختلال طیف اوتیسم یک اختلال مزمن است و کاربرد واژه بیماری برای توصیف آن صحیح نیست، اضافه کرد: هم اکنون هیچ درمان دائمی برای اوتیسم وجود ندارد، اما با مدیریت مناسب و استفاده از روش های توانبخشی، مانند گفتاردرمانی و کاردرمانی، میتوان بهبود قابل توجهی در علایم آن داشت. روشندل تصریح کرد: یکی از عامل های مهم در درمان و توانبخشی اوتیسم مداخله زودهنگام از بدو تشخیص و همان سنین ۲ الی ۳ سالگی توسط گفتاردرمانگر و کاردرمانگر است. وی افزود: صدمه شناسان گفتار و زبان (گفتاردرمانگران) نقش مهمی در درمان و توانبخشی اختلالات طیف اوتیسم دارند. آنها با استفاده از روش های توانبخشی و آموزشی، به کمک افراد مبتلا به اوتیسم در بهبود مهارت های زبانی، گفتاری ارتباطی و اجتماعی آنها می پردازند. روشندل به نقش گفتاردرمانگران در درمان اختلالات طیف اوتیسم اشاره نمود و اظهار داشت: ارزیابی و تشخیص؛ گفتاردرمانگران با انجام ارزیابی های تخصصی شامل آزمون های استاندارد تشخیصی، گفتاری و زبانی، به تشخیص دقیق توانایی ها و نیازهای زبانی و گفتاری فرد مبتلا به اوتیسم می پردازند. وی ادامه داد: طراحی برنامه های توانبخشی؛ بر مبنای نیاز هر فرد، گفتاردرمانگران برنامه های توانبخشی مناسب برای بهبود مهارت های گفتاری، زبانی و ارتباطی فرد را طراحی و اجرا می کنند. روشندل افزود: آموزش مهارت های اجتماعی؛ گفتاردرمانگران به فرد مبتلا به اوتیسم کمک می کنند تا مهارت های اجتماعی خویش را تقویت و بهبود یابند، همچون میتوان به برقراری ارتباط چشمی، تعاملات اجتماعی و فهم احساسات دیگران، اشاره نمود. عضو هیأت مدیره انجمن علمی گفتاردرمانی ایران تصریح کرد: به صورت کلی، گفتاردرمانگران با عرضه خدمات توانبخشی و آموزشی مناسب، به فرد مبتلا به اوتیسم کمک می کنند تا مهارت های زبانی، گفتاری و اجتماعی خویش را بهبود بخشیده و استقلال فردی بیشتر و موثرتری در جامعه داشته باشد.

1403/01/15
15:51:40
5.0 / 5
170
تگهای خبر: آموزش , اختلال , استاندارد , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی