چند سفارش كاربردی برای حفظ روحیه مثبت در دوران همه گیری

چند سفارش كاربردی برای حفظ روحیه مثبت در دوران همه گیری روان ما: طی چند ماه گذشته خیلی از مردم دنیا روزهایی اضطراب آوری را سپری کرده اند، روزهایی گره خورده با اندوه، نگرانی، مشکلات مالی، بیکاری و انزوای ناشی از همه گیری ویروس کرونا.


به گزارش روان ما به نقل از ایسنا، به نقل از شبکه خبری بی بی سی حالا زمستان هم از راه رسیده است. ماه هایی تاریک و طولانی که گذراندن آنها حتی در حالت عادی می تواند برای بسیاری سخت باشد. اما کارشناسان برجسته سلامت روان می گویند با انجام برخی کارها می توانید روحیه خودرا تقویت کنید.
این مطلب به مواردی از این سفارش ها اشاره دارد:
فعالیت بدنی داشته باشید
شاید بیرون رفتن از خانه برای ورزش در طول زمستان سخت باشد اما حدودا تمامی کارشناسان معتقدند این روشی عالی برای تقویت روحیه است.
دکتر براندن استابز از دانشگاه کینگز کالج لندن می گوید: ذهن و بدن را نمی توان به هیچ وجه از هم جدا دانست.
ورزش موجب ترشح اندورفین در خون می شود. ماده ای شیمیایی که اثر اصلی آن تسکین درد است و در عین حال در فرد حس شادی و سرخوشی به وجود می آورد. تحقیقات دکتر استابز همین طور نشان داده ورزش، فعالیت الکتریکی مغز را در مناطقی که مسئول پردازش اطلاعات عاطفی هستند خصوصاً هیپوتالاموس و قشر جلوی پیشانی، می افزاید.
او می گوید: فعالیت بدنی در بهبود سلامت روان و تحریک مغز همچون در مناطق مربوط به پردازش عاطفی نقشی حیاتی دارد. اگر ورزش نکنید، فعالیت الکتریکی مغز کاهش پیدا می کند.
این یکی از دلیلهای تاثیر کم تحرکی بر افزایش ریسک مبتلاشدن به اضطراب و افسردگی شمرده می شود.
ورزش علاوه بر این موجب افزایش تولید پروتئینی به نام " فاکتور نوران زایی مشتق شده از مغز" می شود که برای سلامت مغز بسیار مهمست.
دکتر استابز می گوید: می توان آنرا نوعی کود برای مغز در نظر بگیرید. این ماده به بازسازی بخش های مختلف مغز کمک می نماید.
بگفته او انجام حرکات ورزشی به مدت کوتاه، حتی در حد ۱۰ دقیقه هم می تواند مفید باشد.
او می گوید: هر فعالیتی که شما را کمی از نفس بیاندازد، مثلا قدم زدن با سرعت زیاد، یا کارهای نظیر باغبانی و دوچرخه سواری موثر خواهد بود.
از فکر و خیال بیش ازحد، دوری کنید
جنیفر وایلد، استاد دانشگاه آکسفورد می گوید: روی آوردن به عادات سودمند برای دوری از فکر و خیال بیش از اندازه، یکی از بهترین کارهاییست که می توان انجام داد. او نام این کار را "خالی کردن سر از فکر و خیال" گذاشته است.
مردم اغلب دست از فکر کردن به مشکلات برنمی دارند و افکار منفی را بطور مداوم در ذهن خود مرور می کنند.
پروفسور وایلد برای جلوگیری از این اتفاق چند چاره ساده پیشنهاد می دهد: اگر ۳۰ دقیقه یا بیشتر نگران مشکلی بودید و چاره ای نیافتید یا سوالی را در ذهن خود مرور کردید و به جواب نرسیدید، دیگر وقتش رسیده که آنرا رها کنید.
مهم ترین نکته این است که بجای نگرانی برای مشکل، روی یافتن چاره ای عملی تمرکز کنید. پس دست نگه دارید و از خود بپرسید برای رسیدگی به آن مشکل چه قدم هایی می توانید بردارید. البته فکر نکردن به مشکل، کار آسانی نیست. عده ای فعالیت بدنی را در کمک به منحرف کردن ذهن به موضوعات دیگر موثر می دانند. اما در هر صورت این کار به تمرین نیاز دارد.
نگرانی، مسأله ای کاملا طبیعی است، اما برخی نگرانی ها هیچوقت به واقعیت تبدیل نمی شوند. یک مطالعه روی بیماران درگیر با اضطراب نشان داده که از ۱۰ نگرانی تنها یک مورد ممکنست به مشکلی واقعی تبدیل گردد. یکی از دلیلهای این مساله می تواند چگونگی تکامل بشر باشد. تفکر منفی و احساس خطر بعنوان ابزار دفاعی مقابل تهدیدهایی که مرگ یا لطمه های جدی به دنبال دارند، در ما به شدت نهادینه شده است.
پروفسور وایلد می گوید: در مغز ما خطر بیش از اندازه، رمزگذاری شده است. اگر دست از مرور افکار خود بردارید و روی واقعیات تمرکز کنید، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.
برای خود یک هدف جدید تعیین کنید
دکتر دین برنت، عصب شناس اهل کاردیف می گوید: تعیین یک هدف تازه می تواند در پشت سرگذاشتن مشکلات و سختی ها بسیار سودمند باشد. این هدف می تواند به بزرگی یادگیری یک زبان جدید یا به کوچکی امتحان کردن یک دستور غذای تازه باشد. اگر ایده های بزرگ برایتان زیاد است، از کارهای کوچک شروع کنید.
نکته اینجاست که اگر این هدف خارج از منطقه امن فرد باشد و او را به حرکت به سمت جلو وادارد، موجب ایجاد تمرکز و حس کنترل در او می شود. این مساله به وضعیت سلامت روان خیلی از افراد کمکی شایان توجه کرده است.
دکتر برنت می گوید: تجربیات جدید اساسا رضایت بخش و باارزش هستند.
او همین طور می گوید: یادگیری کارهای تازه بیشتر اوقات یکی از راه های به دست آوردن عزت نفس است. رفتار هدفمند همچون مهم ترین روش هایی است که ما از آن بهره می بریم.
حرف بزنید
شیوع بیماری کووید-۱۹ معاشرت ما با دیگران را محدود کرده و زمستان می تواند اوضاع را سخت تر هم بکند. مشکل بزرگی که میلیون ها نفر از مردم دنیا با آن روبرو هستند و می تواند نتایج جدی برای سلامت روان بعضی از آنها به همراه داشته باشد. بدین سبب کوشش برای به حداکثر رساندن ارتباطات اجتماعی در قالب محدودیت های موجود، اقدامی مفید خواهد بود.
امریتا الیزابت کوئیپرز، استاد دانشگاه کینگز کالج لندن می گوید: ما انسان ها برای تنها زندگی کردن طراحی نشده ایم. ما موجوداتی اجتماعی هستیم و داشتن روابط اجتماعی احساس بهتری به ما می دهد.
او می گوید حرف زدن در مورد مشکلات ایده خوبی است اما نحوه انجام این کار اهمیتی کلیدی دارد. بیان مداوم مشکلات و گفتن از حال بدتان برای دیگران، ممکنست به شما هیچ کمکی نکند. اگر با فردی حرف بزنید که بتواند به شما در حل مشکلات و پشت سر گذاشتن آنها کمک نماید، بیشتر نتیجه خواهید گرفت.
پروفسور کوئیپرز می گوید: افرادی که تنها هستند احیانا بیشتر روی خودشان تمرکز می کنند و این می تواند اوضاع را بدتر کند. بدین سبب هر وقت می توانید از دیگران کمک بگیرید و اگر به سبب شیوع بیماری کووید-۱۹ نمی توانید رو در رو این کار را انجام دهید، به دوست تان تلفن کنید یا یک مکالمه آنلاین ترتیب دهید.
دست به کار شوید، حتی اگر بد انجامش بدهید
اولیویا رمس از دانشگاه کمبریج می گوید: افراد خوش بین بیشتر عمر می کنند، ارتباطات شان قوی تر است و سیستم ایمنی بهتری دارند. خبر خوب این است که خوش بینی یک خاصیت اکتسابی است؛ این حس درونی که می توانید زندگی تان را تغییر دهید و همه چیزها خارج از کنترل تان نیستند. اما چطور؟ سفارش شماره یک او این است: دست به کار شوید، حتی اگر بد انجامش بدهید.
به مفهوم دیگر منتظر از راه رسیدن زمان و روز مناسب و انجام کارها بدون عیب و نقص نباشید. این مسأله در زمستان اهمیت بیشتری هم پیدا می کند چون آب و هوای گرفته و دلگیر می تواند شما را از هر کاری منصرف کند.
او می گوید: صدای منتقد درون ما بطور مداوم ما را از انجام کارهای با ارزش بازمی دارد. فورا دست به کار شوید. کارها را انجام دهید و بپذیرید که ممکنست در ابتدا به خوبی از پس شان برنیاید. اگر این کار را بکنید، خواهید دید بیشتر اوقات نتایجی که می گیرد آنقدر هم بد نیستند و حدودا همیشه از انجام ندادن آن کار بهترند.
یکی دیگر از سفارش های اولیویا این است که هر روز سه موردی که به خاطرش شکرگزار هستید را بنویسید تا مجبور شوید روی کارهایی که خوب پیش رفته اند و دلیل آن تمرکز کنید. این کار موجب می شود نیمکره چپ مغز شما که با مثبت اندیشی مرتبط می باشد، فعال شود.
او می گوید: احساسات واگیردار هستند. بدین سبب اگر می توانید به تدریج از افراد منفی که مدام در حال ناله و شکایت هستند، دوری کنید، چون یک روز خواهید دید خودتان هم یکی از آنها شده اید.




منبع:

1399/10/14
19:28:48
0.0 / 5
68
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی