استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تاكید كرد؛

اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان

اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان روان ما: عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بر اهمیت كار درمانی در كاهش عوارض فلج مغزی كودكان تاكید نمود.


به گزارش روان ما به نقل از مهر، ابراهیم پیشیاره، نقش مؤثر تکنیک های کاردرمانی در کاهش عوارض اختلال فلج مغزی کودکان (CP) را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: در ایران بیشترین تعداد مراجعان به بیمارستان ها، کلینیک ها و مراکز تخصصی خصوصی کاردرمانی و عمده فعالیت کاردرمانگران بر اختلالاتی همچون فلج مغزی کودکان (CP)، سکته مغزی (CVA)، اختلال اتیسم (AUTISM)، اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)، اختلالات شناختی و حرکتی در پارکینسون و آلزایمر است. وی ادامه داد: در عرصه بالینی کاردرمانی، حیطه های مختلفی وجود دارند که با بهره گیری از دانش نوروآناتومی، کینزیولوژی، نوروفیزیولوژی و تلفیق آن با روانشناسی و روانشناسی مبتنی بر دانش نوروساینس به ارائه خدمات و مداخلات می پردازند. پیشیاره توضیح داد: اختلالات حرکتی شدید در کودکان با فلج مغزی (Cerebral Palsy) به سبب بروز ضایعه غیر پیشرونده در مغز کودکان تا سن سه سالگی، بعنوان اختلالی که در شاخه های مختلف نظیر اسپاستیک، آتتوئید، آتاکسی و هایپوتون بروز می کند و باتوجه به ماهیت چند بعدی آن، زمینه ساز رویکردهای گوناگون شده و مفاهیم نوینی مانند مداخلات زودرس و یادگیری حرکتی را به اجرا می گذارد. این متخصص کاردرمانی، با تاکید بر فعالیت هدفمند کاردرمانگران در جهت ارتقای وضعیت سلامتی و کیفیت زندگی افراد جامعه، اظهار داشت: یکی از مهم ترین نکات در کمک به کودکان مبتلا به فلج مغزی، ارائه آموزش های دقیق و معطوف نمودن توجه خانواده ها به اهمیت اصل «وضعیت دهی بدن کودک» در روز و انجام تمرینات در منزل است، ضمن آنکه آموزش اصول مربوط به چگونگی پشتیبانی از کودک و میزان آن در انجام امور روزمره زندگی، از وظایف اصلی کاردرمانگران است. وی اشاره کرد: ضرورت تسلط و توانمندی کاردرمانگران (ارگوتراپیست ها) در دو زمینه مداخلات شناختی-ادراکی با هدف افزایش توانمندی یادگیری، حافظه و ارتقای اعتماد به نفس همراه با مداخلات حرکتی در جهت افزایش توانمندی عضلات و اندام ها و همین طور بالا بردن میزان استفاده از اندام ها توسط کودک در انجام کارهای روزمره و تلاش در امتداد کسب استقلال عملکردی، نیاز به برگزاری کارگاه های تخصصی آموزشی برای دانش آموختگان این رشته را دو چندان کرده است. وی ادامه داد: طی ۲۰ سال گذشته، روش های درمانی و شیوه های مداخلات در این دسته از توانجویان، تغییرات بنیادی مبتنی بر دانش روز در زمینه علوم اعصاب و درمان همه جانبه فراگیر در امر تلفیق تکنیک های حرکتی با آموزه های یادگیری و اجزای شناختی، داشته است. این استاد دانشگاه اشاره کرد: تکنیک های کاردرمانی برای کودکان گرفتار فلج مغزی CP، به تسهیل مراحل رشد حرکتی کودک (مانند نشستن، سینه خیز تا راه رفتن و کسب توانایی استفاده از پله )، بعنوان فاکتورهای اصلی استقلال در عملکرد کودک، کمک می نماید. ضمن آنکه طی سال های اخیر با بهره مندی از رویکردهای نوین، توانایی های حرکتی، شناختی و یادگیری در کودک همسان سازی شده تا کودک با اختلال حرکتی شدید (CP) نیز بتواند از امکانات محیطی و اجتماعی بهره بگیرد و زمینه حضور وی در اجتماع برقرار شود. پیشیاره در آخر اشاره کرد: امروزه در جوامع پیشرفته و پیشرو دنیا، از این رویکردهای نوین در عرصه توانبخشی محیطی و توانبخشی اجتماعی توانخواهان استفاده می شود تا شرایط برابر و عادلانه ای برای همه افراد جامعه ایجاد شود.


منبع:

1399/08/09
23:24:38
5.0 / 5
1628
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی