علایم گوارشی و كبدی كرونا

علایم گوارشی و كبدی كرونا به گزارش روان ما یك فوق تخصص بیماری های گوارش و كبد بزرگسالان اظهار داشت: در عوارض كبدی چیزی كه نگران كننده بود و گزارشاتی درباره آن وجود دارد، این است به علت اینكه ویروس كرونا سبب افزایش انعقاد می شود، می تواند در رگ اصلی كبد با ایجاد لخته، ترمبوز ایجاد كند.


به گزارش روان ما به نقل از ایسنا، دکتر ناصر ابراهیمی دریانی درباره برخی نگرانی های مطرح شده در خصوص تأثیر ویروس کرونا بر روی کبد، اظهار داشت: ویروس کرونا ویروسی است که به همه جای بدن حمله می کند و دستگاه گوارش و کبد هم از این قاعده مستثنی نیستند. اواخر اسفند و روزهای اول فروردین در بیمارستان امام خمینی(ره) بیمارانی را داشتیم که با اختلالات آنزیم های کبدی رجوع می کردند.
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) اضافه کرد: اندازه گیری آنزیمی به اسم SGOT و SGPT نشان می داد که میزان آنها در بعضی از بیماران بالا رفته است. برای ما جای تعجب بود که علت این مورد چیست، اما پس از مدتی متوجه شدیم که علایم تنفسی بیمار هم بروز و حتی اختلالاتی در کار کبد هم ایجاد می شود.
ابراهیمی دریانی افزود: بیمارانی هم بودند که گرفتار حالت کلستاز می شدند، یعنی با زردی و خارش بدن رجوع می کردند و بعد متوجه شدیم که بیماری کرونا می تواند کبد را هم درگیر کند، اما علاوه بر ویروس کرونا داروهایی که برای درمان این بیماری استفاده می شوند هم امکان دارد عوارض کبدی داشته باشند. به این صورت که از آنجایی که ویروس کرونا سیستم التهابی بدن را فعال می کند، طبیعتا مانند هر ویروس دیگری نظیر هیپاتیت B و C که التهاب زا هستند، این التهاب می تواند در کبد اثر بگذارد.
وی اظهار داشت: چیزی که هنوز مشخص نشده گایدلاین خاصی است که بگوید چطور باید این عوارض را درمان کرد. البته با این وجود خوشبختانه تا امروز موردی نداشتیم که بیمار مبتلا به کووید-19 پس از بهبودی همچنان عوارض بیماری را داشته باشد.
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) تایید کرد: در این بیمارستان بیشتر با علایم گوارشی این بیماری مواجه بودیم و در بیشتر از 50 درصد رجوع بیماران، علائمی همچون بی اشتهایی، درد شکمی و اسهال دیده می شد. باید توجه کرد که حتی امکان دارد پیش از شروع علایم کرونا مانند تب، سرفه، گلو درد و تنگی نفس، این 50 درصد با اسهال مراجعه نموده باشند. ما در آن زمان هنوز آشنایی کاملی با این بیماری نداشتیم و بیمارانی بودند که با اسهال های شدید رجوع می کردند، ابتدا فکر می کردیم که این افراد گرفتار بیماری عفونی دیگری هستند.
ابراهیمی دریانی با اشاره به اینکه امکان دارد بررسی PCR حلق بیماران در تشخیص کرونا منفی، اما آزمایش مدفوع مثبت باشد یا برعکس، اظهار داشت: بیمارانی داشتیم که پس از بهبودی، PCR ناحیه حلق شان منفی می شد، اما هنوز در مدفوع این ویروس را دفع می کردند. باید بدانیم که ویروس کرونا علاوه بر اسهال، استفراغ، دل درد می تواند با خونریزی همراه باشد. بیمارانی در بیمارستان امام خمینی (ره) داشتیم که با استفراغ یا اسهال های خونی رجوع می کردند و بعد از کولونوسکوپی مشخص می شد ضایعات در کلون شان به صورت خونریزی دهنده وجود دارد.
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره)، اضافه کرد: در عوارض کبدی چیزی که نگران کننده بود و گزارشاتی درباره آن وجود دارد، این است که به علت اینکه ویروس کرونا سبب افزایش انعقاد می شود، می تواند در رگ اصلی کبد با ایجاد لخته، ترمبوز ایجاد کند.
بنابر اعلام روابط عمومی سامانه 4030 وزارت بهداشت، وی اظهار داشت: به همین علت تلاش کردیم برای کسانی که در معرض خطر بالا قرار داشتند، هپارین تجویز نماییم تا از انتشار لخته جلوگیری کند تا عارضه خطرناکی ایجاد نشود. این موارد علائمی بود که در دستگاه گوارش و کبد بیماران کرونا شاهد بودیم.



1399/03/20
21:11:03
5.0 / 5
2656
تگهای خبر: اختلال , بهداشت , بیمار , بیمارستان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی