دبیر بورد شنوایی كشور؛
فرایند تجویز سمعك حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی است
روان ما: دبیر بورد شنوایی شناسی کشور، بر حق انحصاری متخصصین شنوایی شناسی کشور برای تجویز سمعک تاکید نمود.
به گزارش روان ما به نقل از مهر، اکرم پوربخت، از کم شنوایی بعنوان چهارمین عامل ایجاد ناتوانی در جهان نام برد و اظهار داشت: طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۲۰، بیشتر از ۵ درصد جمعیت جهان کم شنوا و ناشنوا هستند. وی با عنوان این مطلب که کم شنوایی انواع مختلف و متنوعی دارد، اضافه کرد: برای کم شنوایی درمان دارویی وجود ندارد و تنها راهکار موجود، درمان غیردارویی از راه توانبخشی و تجویز و فیتینگ سمعک و وسایل کمک شنوایی و ارتباطی است. پوربخت افزود: شنوایی شناس کسی است که تحصیلات دانشگاهی را آموزش دیده تا شنوایی و مشکلات ناشی از کم شنوایی را ارزیابی کرده و برقراری ارتباط افراد کم شنوا را بر مبنای گایدلاین های موجود بهبود بخشیده و در نتیجه کیفیت زندگی این افراد را بالا ببرد. مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهار داشت: این مهم در همه رده های سنی از نوزادان، خردسالان، کودکان و نوجوانان سنین مدرسه، کودکان دارای معلولیت های چندگانه، بزرگسالان و سالمندان ملاحظات خاص خویش را داشته و شنوایی شناس بعد از آموزش مکفی در مباحث نظری و عملی مربوطه، مهارت های لازم را کسب و با استفاده از روش های رایج، روز آمد و نوین بر آمده از تلفیق آموزش و پیشرفت های فن آوری، با عرضه خدمات بموقع و مناسب به اتخاذ تدابیر مناسب مبادرت می ورزد. وی ادامه داد: رشته شنوایی شناسی از دهه ۵۰ در ایران تأسیس شده و هم اکنون در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی دانشجو تربیت می شود و تابحال بیشتر از ۳۰۰۰ دانش آموخته داشته است. پوربخت عنوان کرد: به کار گیری سیستم های تقویت صوت و بهبود عملکرد شنوایی نظیر انواع سمعک و دیگر وسایل کمک شنوایی حیطه ای انحصاری و کاملاً متعلق به این رشته ایجاد نموده است. کسب این مهارت از راه کوریکولوم آموزشی دانشگاه ها حاصل می شود که بخش عمده ای از آن به مباحث تخصصی سمعک و پیش زمینه های ورود شنوایی شناس به این حیطه بالینی از راه ارتقا دانش در حوزه های آناتومی و فیزیولوژی، فیزیک صوت، اکوستیک و سایکو اکوستیک، الکترونیک و کالیبراسیون تجهیزات شنوایی و هم زبان شناسی، اختلالات زبان و گفتار، اختلالات شنوایی و تعادل، روان شناسی اختصاص داده شده است. دبیر بورد شنوایی شناسی کشور تصریح کرد: شنوایی شناس کسی است که پدیده ناشنوایی / کم شنوایی و پیامدها و ملاحظات آنرا در رده های سنی مختلف به خوبی می شناسد. وی با بیان اینکه ۷ درصد از جمعیت کم شنوا / ناشنوای جهان کودک هستند که جمعیتی حدود ۳۴ میلیون نفر را می سازند، اظهار داشت: شنوایی شناس با درک کامل اهمیت سیستم شنوایی بعنوان اصلی ترین کانال رشد و تکامل زبان و گفتار از راه مداخله به هنگام و درمان شنوایی شناسانه دقیق از بروز اختلالات عاطفی، هیجانی و روانی-اجتماعی آتی این کودکان پیشگیری کرده و کیفیت زندگی آنها را بالا می برد. پوربخت ضمن اشاره به اینکه مراحل تجویز و تنظیم سمعک در رده سنی کودکان حساسیت های خاص خویش را داشته و باید بدون تأخیر و توسط متخصص مربوطه صورت پذیرد، افزود: ۹۳ درصد جمعیت کم شنوا / ناشنوای دنیا، بزرگسال و سالمند هستند که با عنایت به روند افزایشی متوسط سن جمعیت از چالش های بزرگ کشور ما خواهد بود. ازاین رو شناسایی بموقع کم شنوایی و مدیریت آن با عرضه بموقع خدمات توانبخشی شنوایی اهمیت به سزایی دارد، بخصوص آنکه در مورد سالمندان در نظر گرفتن مسائل شناختی و دمانس در کنار مسائل تخصصی شنوایی شناسانه هم دارای اهمیت است. مدیر گروه شنوایی شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران، اضافه کرد: در سایر موارد خاص مانند افراد چند معلولیتی، نوروپاتی شنوایی، کم شنوایی های اندک و ملایم، اختلالات پردازشی شنوایی و…، هم شنوایی شناس با تمهیدات کاملاً تخصصی مشکلات کار بر سمعک را مدیریت می نماید. وی اظهار داشت: امیدواریم شنوایی شناس در تمامی جایگاه های شغلی پیشبینی شده به عرضه خدمات تخصصی خود به آحاد مردم نیازمند بپردازد تا بتواند خدمت توانبخشی شنوایی را از بدو تولد تا سالمندی جهت جلوگیری از صدمه های ناشی از کم شنوایی / ناشنوایی عرضه نماید. پوربخت ضمن اشاره به جایگاه متخصصین شنوایی شناسی در نظام سلامت، اضافه کرد: با رجوع به منابع معتبر بین المللی در خیلی از کشورها همچون کانادا، استرالیا، انگلستان، آمریکا و هند، نقش انحصاری شنوایی شناس در فرآیند تجویز سمعک شناخته شده است. بورد تخصصی شنوایی شناسی هم با استناد به گایدلاین های بین المللی و عرضه منابع و مستندات مربوطه به وزارت بهداشت، مطابق با کوریکولوم آموزشی مصوب، این توانایی را در اختیار شنوایی شناس می داند. وی افزود: در واقع شنوایی شناس در نقش درمان توانبخشی تمامی خدمات درمان توانبخشی شامل تهیه قالب اولیه، ثانویه از گوش و تعیین تعدیلات اکوستیکی، انتخاب، ارائه، ارزیابی، تجویز، و فیتینگ انواع سمعک های آنالوگ و دیجیتال و دیگر وسایل کمک شنوایی و ارتباطی و پایش دوره ای عملکرد آنها و مشاوره شنوایی شناسی لازم را عرضه می نماید. پوربخت اضافه کرد: بورد تخصصی در مقابل سرمایه بزرگ انسانی که عمر خویش را صرف آموزش و کسب مهارت های بالینی در دانشگاه ها نموده اند، احساس مسئولیت کرده و قاطعانه فرآیند تجویز سمعک را حق انحصاری دانش آموختگان شنوایی شناسی می داند. دبیر بورد شنوایی شناسی کشور تصریح کرد: از مسئولین و سیاست گزاران نظام سلامت می خواهیم با درک مشکلات افراد کم شنوا / ناشنوا و همکاران شنوایی شناس بخصوص در همه گیری کووید ۱۹، تصمیم گیری کنند و دست تمام افرادی را که خواسته یا ناخواسته در جهت حذف شنوایی شناس از چرخه تجویز سمعک تلاش می کنند، کوتاه نماید.
منبع: ravanema.ir
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب