17 سفارش طب ایرانی برای فصل بهار

17 سفارش طب ایرانی برای فصل بهار روان ما: از دیدگاه طب ایرانی هر فصل سال دارای مزاج خاصی است و به همین دلیل لازم است در هر فصل سفارش ها و تدابیر خاصی برای حفظ سلامت و پیش گیری از بروز بیماریها و یا به حداقل رساندن عوارض فصل به کار گیریم.


به گزارش روان ما به نقل از ایسنا، از منظر طب ایرانی، فصل بهار زمانی است که انسان در سرزمین معتدل محتاج به پوشش زیاد به جهت سردی هوا و نیز محتاج تهویه به سبب گرمی هوا نباشد. مزاج فصل بهار گرم و مرطوب در حد اعتدال است و به سبب اعتدال مزاج و لطافت، مقوی قوا، مناسب مزاج روح طبی و سبب تقویت آن می شود. بهار برای تمام سنین مناسب می باشد و در کهنسالان و افرادی که مزاج سرد و خشک دارند نیز مناسب ترین فصل جهت زندگی و سلامت است.
در بهار تولید خون در بدن افزایش می یابد و همین مورد امکان مبتلاشدن به برخی بیماریها را بیشتر می کند و سبب بیماریهای خونریزی دهنده، ترک برداشتن رگ ها، پیدایش بزاق خون آلود و سرفه می شود. در این فصل گرمی هوا اخلاط موادی را که به سبب سرمای زمستان و کاهش تعریق در بدن حبس شده اند، رقیق کرده و به حرکت در می آورد. اگر بدن نتواند این اخلاط را بطور کامل دفع کند به سمت اندام های ضعیف مانند کشاله ران و زیر پوست و اطراف بدن جاری می شوند و موجب تولید امراض شایع در این فصل مانند دمل ها، ورم های چرکی، جوش ها، خارش و ورم های حلقی می شوند که اگر وارد مغز شده و به بطن های مغزی برسند سبب بروز صرع و سکته در افراد مستعد و دارای پیش زمینه می شود.
از طرفی اگر این مواد به مخاط بینی بریزد سبب زکام، گرفتگی صدا و سرفه می شوند. ریزش این مواد به مفاصل ورم های چرکی مفصلی و درد مفاصل را به دنبال دارد. شدت یافتن بیماری در بهار لزوما نشانه بدی نیست بلکه ممکنست به سبب آماده شدن مواد زائد بیماری زا برای دفع باشد. این اتفاق به ویژه در بدن کسانی که در زمستان به جهت پرخوری و کم حرکتی گرفتار افزایش اخلاط شده اند بیشتر نمود پیدا می کند.
تدابیر طب ایرانی برای گذر از فصل بهار
بنابر اعلام دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، برای کاهش مبتلاشدن به بیماریها باید به نکات زیر توجه کنید:
_ بدن را از مواد و اخلاط فاسدی که در فصل زمستان در بدن تجمع کرده اند پاک کنید.
_ خونگیری ( رگ زدن یا حجامت) تنها با تشخیص پزشک متخصص
_ پرهیز از پرخوری و برهم خوری
_ خودداری از مصرف زیاد نوشیدنی های گرمی بخش و بسیار رطوبت آور
_ به حداقل رساندن مصرف غذاهای مولد خون همچون انواع گوشت به ویژه گوشت قرمز
_ از جنبش های بیش از اندازه بدنی خودداری کنید. ورزش های معتدل هر بامدادان قبل از صبحانه یا پیش از ظهر مفیدست.
_ از تنش های زیاد روانی مثل خشم و پرخاشگری پرهیز کنید برای اینکه به مزاج هوا کمک می نماید و عوارض آن را بیشتر می کند.
_ از نوشیدنی ها و رب های فرونشاننده گرما مانند شربت ریواس، عرق کاسنی، شربت زرشک، غوره و رب غوره، شربت نارنج و لیمو و به لیمو استفاده کنید.
_ از مصرف مواد گرم، تلخ، تند، شور و تیز مانند تنقلات ( آجیل های شور، تخمه، گردو) و ادویه جات تند (فلفل، دارچین و زنجبیل) بپرهیزید.
_ لباس های لطیف و سبک خصوصاً از جنس کتان بپوشید و از گرم شدن زیاد بدن خصوصاً در خواب جلوگیری کنید.
_ از حمام بسیار گرم و استفاده طولانی از آب های معدنی گرم اجتناب کنید.
_ از مصرف آب با معده خالی و ناشتا خودداری کنید.
_ در صورتیکه گرفتار انواع آلرژی هستید از مصرف میوه های لطیف مثل خیار، هندوانه و طالبی که در بدن به سرعت گرفتار تغییرات نامطلوب می شوند، پرهیز کنید. البته استفاده از آب میوه های ذکر شده با کمی شکر برای کاهش حرارت منعی ندارد.
_ با بهره گیری از سوپ ها و آش های ساده با پایه برنج و سبزیجات مرسوم از بروز یبوست جلوگیری کنید.
_ از سیب و کاهو سکنجبین بعنوان میان وعده استفاده کنید.
_ در صورتیکه با خوردن میوه ای احساس سنگینی، خشکی دهان و پوست و حتی باد گلو زدن داشتید، دیگر آن میوه را مصرف نکنید.
_ مصرف سبزیجات مخصوص این فصل ( مانند ریواس و کنگر ) را از یاد نبرید.




منبع:

1400/01/10
00:52:59
5.0 / 5
368
تگهای خبر: بهداشت , بیمار , بیماری , پزشك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی