رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران:

سمعک را باید از کلینیک های شنوایی تهیه کرد

سمعک را باید از کلینیک های شنوایی تهیه کرد روان ما: رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بر ضرورت تهیه سمعک از کلینیک های شنوایی بمنظور پیش گیری از لطمه به شنوایی تاکید نمود.


به گزارش روان ما به نقل از مهر، نسرین گوهری اظهار داشت: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد. ما قانونی به نام "۱، ۳، ۶" داریم به این معنا که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید موضوع مداخله انجام گیرد. در کنگره ای که از طرف سازمان جهانی ناشنوایان در سال ۱۹۵۷ در شهر رم برگزار گردید، مقرر گردید ۳۰ دسامبر مصادف با درگذشت دکتر "شرایر" نخستین رییس فدراسیون ناشنوایی به عنوان روز ناشنوایی نامگذاری شود. رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، به مناسبت روز جهانی کم شنوایی، هدف از این کار را پشتیبانی از حقوق ناشنوایان، برقراری فرهنگ ارتباطی با آنان و همین طور آگاهی تمامی سیاستمداران و عموم مردم بمنظور توجه بیشتر به ناشنوایان اعلام نمود. گوهری به شیوع اختلال کم شنوایی اشاره نمود و اظهار داشت: بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، یک تا چهار در هر هزار تولد زنده کم شنوایی وجود دارد، اما در کشور ما ۳.۷ تولد در هر هزار تولد زنده گرفتار کم شنوایی هستند. وی با اشاره به این که شیوع کم شنوایی با افزایش سن بیشتر می شود، بیان داشت: ۱.۳ تا ۲ درصد کودکان مدرسه رو یا دانش آموز گرفتار کم شنوایی هستند. گوهری اشاره کرد: در سالمندان (افرادی بالای ۶۰ سال) هم گزارش شده که حدود ۸۰ درصد آنان از درجاتی از کم شنوایی رنج می برند. وی ادامه داد: کم شنوایی به ۲ دسته مادرزادی و اکتسابی تقسیم می شود. از علل کم شنوایی مادرزادی می توان به علل ژنتیکی اشاره نمود. کدام کودکان در معرض ابتلاء به کم شنوایی هستند وی افزود: کودکانی که وزن کمتر از یک هزار و ۵۰۰ گرم دارند ممکنست به کم شنوایی مبتلا شوند. رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران بیان داشت: کودکانی که بخش مراقبت های ویژه (NICU) بستری می شوند یا کودکانی که بیلی روبین بالا دارند و همین طور عفونت های داخل رحم می تواند فرد را گرفتار کم شنوایی کند. گوهری به علل اکتسابی کم شنوایی اشاره نمود و اظهار داشت: علل اکتسابی به این معنا است، فرد طی دوران زندگی خود براثر ابتلاء به بیماری هایی مانند سرخک، سرخچه و اوریون، گرفتار کم شنوایی می شود. وی اظهار داشت: ضربه به سر از دیگر عوامل ابتلاء به کم شنوایی است، در کنار آن کسانی که مبتلا به مننژیت می شوند و کسانی که در معرض سروصدای بلند هستند و یا به پیرگوشی مبتلا می شوند گرفتار کم شنوایی خواهند شد. انواع کم شنوایی کدامند گوهری افزود: انواع کم شنوایی شامل انتقالی، آمیخته حسی، عصبی و مرکزی است که هرکدام از این انواع به یک قسمت از شنوایی لطمه می رسانند، بطور مثال در کم شنوایی انتقالی، مشکل می تواند در پرده، کانال و یا گوش میانی باشد و به این دلیلهای فرد مبتلا به کم شنوایی انتقالی شود وی اظهار داشت: در صورتیکه حلزون گوش و سلول های مویی آن یا عصب شنوایی لطمه ببیند، فرد گرفتار افت شنوایی حسی عصبی خواهد شد. رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اضافه کرد: اگر ترکیب این دو مورد باشد، بطورمثال افت شنوایی به سبب یک مشکل انتقالی و نیز اختلال پیشرونده باشد و به حلزون گوش منتقل شود فرد گرفتار افت شنوایی آمیخته می شود. وی بیان داشت: اگر پرده گوش فردی پاره و در کنارش پیرگوشی هم برای او ایجاد شود، فرد گرفتار افت شنوایی آمیخته شده است. رییس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران اضافه کرد: افت شنوایی مرکزی هم به این معنا است که فرد در پردازش شنوایی گرفتار مشکل می شود، اینها افرادی هستند که آزمون های مرسوم شنوایی، هنجار هستند اما زمانی که مهارت های رفتاری سیستم شنوایی مرکزی را مورد ارزیابی قرار می دهیم، گرفتار مشکل هستند. به هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند وی با اشاره به این که به هر میزان کم شنوایی فرد را کاندید استفاده از سمعک می کند، اظهار داشت: شنوایی شناسان برای تمام میزان کم شنوایی می توانند سمعک را تجویز کنند. گوهری با تأکید بر این که در مورد افت شنوایی خفیف باید بیشتر تأمل نماییم. همکاران شنوایی شناس مادر صورت تظاهرات اختلال در گفتار و زبان، تحصیلی یا شغلی، سمعک را برای این افراد هم تجویز می کنند. وی بیان داشت: اگر سمعک کارایی لازم را برای فرد نداشته باشد، یا به عبارتی اگر افت شنوایی از شدید به بالا باشد، می توان فرد را کاندید استفاده از کاشت حلزون کرد. گوهری با اشاره به این که این افراد باید به مراکز کاشت مراجعه کند، گفت: بعد از ارزیابی هایی که در مراکز کاشت انجام می دهند، در صورت پذیرش این مراکز، کودک می تواند از دستگاه حلزون استفاده نماید. تشخیص کم شنوایی باید از بدو تولد صورت گیرد وی اشاره کرد: تشخیص کم شنوایی از بدو تولد صورت می گیرد. ما قانونی به نام "۱، ۳، ۶" داریم به این معنا است که تا یک ماهگی غربالگری شنوایی، تا سه ماهگی تشخیص و تا ۶ ماهگی باید موضوع مداخله انجام گیرد. گوهری افزود: تشخیص کم شنوایی باتوجه به دستگاه های غربالگری که در اکثریت بیمارستان های کشور وجود دارد و حمایت های سازمان بهزیستی و اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت از این مساله در همه نقاط کشور انجام می گیرد. وی ادامه داد: تجویز سمعک بمحض تشخیص کم شنوایی به انجام می رسد به عبارتی وقتی مشخص شد که دارو درمانی و عمل جراحی کارایی لازم را برای درمان این اختلال ندارد، تجویز سمعک صورت خواهد گرفت. سمعک باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود گوهری بیان داشت: باتوجه به پیچیدگی سیستم شنوایی و پردازش های در رابطه با آن و این که پروسه انتخاب، تجویز، تنظیم های اولیه و دوره ای و مشاوره سمعک یک پروسه یکپارچه و به هم پیوسته می باشد سمعک فقط باید از کلینیک های شنوایی تهیه شود تا از هرگونه لطمه به پروسه تقویت سیستم شنوایی جلوگیری شود. وی اظهار داشت: فرد به هیچ وجه نباید سمعک مورد نیاز خودرا از مغازه، فضای مجازی و یا بصورت دست دوم تهیه نماید. تمهیدات لازم برای اطلاع رسانی درباب ناشنوایی در کتب درسی فراهم شود گوهری به شروع سال تحصیلی اشاره نمود و از مسئولان وزارتخانه آموزش وپرورش تقاضا کرد تمهیدات لازم را برای اطلاع رسانی درباب انواع معلولیت ها همچون ناشنوایی در کتب درسی برقرار شود. وی ادامه داد: معلمانی که دانش آموز کم شنوا دارند، باید از نحوه تعامل و ارتباطات با افراد کم شنوا آگاهی داشته باشند. گوهری اضافه کرد: معلمان باید بدانند کودکان کم شنوا به دیگر استراتژی های ارتباطی همچون گفتار خوانی و لب خوانی وابسته هستند. وی افزود: معلمان توجه داشته باشند کودکان دارای سمعک حتما در ردیف اول کلاس بنشینند، همین طور نور به اندازه کافی در کلاس وجود داشته باشد. وی اشاره کرد: معلمان نباید دهانش پوشیده باشد و از نشاندن دانش آموزان کم شنوا در کنار پنجره و محیط شلوغ و پرسروصدا اجتناب کنند. گوهری افزود: معلمان با سایر همکلاسی های این افراد در مورد انواع کم شنوایی و معلولیت های دیگر صحبت کنند. وی اشاره کرد: این افراد با دادن آگاهی های لازم باید مانع شوند که یک دانش آموز کم شنوا در مقابل سایر همکلاسی های خود به سخره گرفته شود. گوهری اضافه کرد: نیاز نیست با این افراد بلند صحبت شود بلکه این کار باید آهسته و شمرده با آنان صحبت کرد تا دانش آموز بتواند از استراتژی لب خوانی و گفتار خوانی استفاده نماید. وی اظهار داشت: کارمندان ارگان ها و ادارات به طور معمول از زبان اشاره آگاهی ندارند، فرد ناشنوا نمی تواند به مراکز دولتی مانند مراجع قضائی برای رفع مشکلات خود مراجعه کند برای اینکه کارمندان این مجموعه ها اطلاعات کافی در مورد زبان اشاره ندارند و نمی توانند با این افراد رابطه قرار دهند. گوهری اشاره کرد: نیاز است در هر ارگان، دستگاه یا اداره ای حداقل ۲ نفر زبان اشاره را بدانند تا بتوانند با این افراد ارتباطات برقرار کنند. وی بیان داشت: رسانه ها هم باید انگ بودن سمعک را با اقداماتی مانند تهیه فیلم و صحبت کردن در این مورد، برطرف کنند و در همه برنامه های پرطرفدار زیرنویس یا زبان اشاره وجود داشته باشد.


منبع:

1402/07/09
08:46:47
5.0 / 5
276
تگهای خبر: آموزش , اختلال , بهداشت , بیمار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
روان ما Ravanema
ravanema.ir - حقوق مادی و معنوی سایت روان ما محفوظ است

روان ما

روانشناسی و روانپزشکی